CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 16 March 2010

==boleh kita tilik nasib?==

29 Rabi'ul awwal 1431H

pernah tak sahabat2 semua perasan satu game ni dlm fb..eh..bukan satu..ada dlm 2 ke 3..game tilik nasib..ada yg nama nya 'my daily luck', 'daily horoscope' dan pelbagai lagi nama pelik2..ironinya sama..semua game ni konon nye memaparkan nasib peserta pd hari itu..contoh mcm '90% luck'..tak pon 'gemini today will receive new love'...dlm suratkhabar or majalah byk jugak..



okeh..sudah ingat game2 ni semua?kalo kamu ada main,please remove it...stop playing with your luck okey..plzzzzzzzzzzzzzz~~



banyaknye hadis dr Rasulullah s.a.w. memperkatakan ttg ahli nujum, tukang ramal, tukang tilik, bomoh dan pelbagai lagi nama pekerjaan seumpama ini..wah2..kalau fb tu kutip duet dr game yg diorang (kte harap kamu tak termasuk dlm golongan 'diorang' ini) main ni..kaya dah moderator nya..cube lah tgk news feed kamu,dan cuba kira berapa ramai muslim yg enrol dgn game mcm tuh..astaghfirullahal 'azim~

Dari Shafiyah binti Ubaid dari salah seorang isteri Nabi s.a.w. - radhiallahu 'anha dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Barangsiapa yang mendatangi tukang tilik, lalu menanyakan sesuatu hal kepadanya, kemudian membenarkannya - yakni mempercayainya, maka tidak akan diterima solatnya selama empat puluh hari." (Riwayat Muslim)

manakala itu, dari riwayat Imam Al-Bazzar dan Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. ada bersabda," Barangsiapa mendatangi dukun atau ‘arraaf (tukang ramal), lalu dia membenarkan apa yang dikatakannya, maka dia telah kafir terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad s.a.w"

wahai sahabat2 semua..benar..bintang itu diciptakan Allah sbg penunjuk jalan..bukan dicipta utk penunjuk ramalan. ada 3 tujuan bintang2 di langit dicipta. ambil Al-Quran kamu..dan buka surah Al-Mulk,67:5,
"Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang."

rujuk lagi surah An-Nahl,16:16,
"Dan (Dia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan, dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju."

one more plz..surah Al-'An'am,6:97,
"Dan Dia lah yang menjadikan bintang-bintang bagi kamu supaya kamu berpedoman kepadanya dalam kegelapan (malam) di darat dan di laut. Sesungguhnya kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengetahui."

maka, ada 3 tujuan bintang dicipta kan Allah yang Maha Agung:
1- sbg hiasan langit
2- alat merejam syaitan
3- panduan jalan di darat dan lautan

bukanlah Islam itu melarang kita mempelajari dan mengetahui tentang bintang2..tp dunia hari ini byk bergantung kepada penciptaan..sdgkan kita semua tau menggantungkan harapan selain dr Allah adalah syirik..
dulu, pakar-pakar astronomi Islam menggunakan bintang sbg panduan menentukan arah sesuatu tempat, mengetahui waktu solat ataupun menentukan ramdhan dan hari raya..ilmu falaq syar'ie adalah ilmu yg dituntut dlm islam..dibenarkan..
akan tetapi ilmu astronomi selalu disalah erti dgn astrologi..
astronomi adalah ilmu yg mengkaji dlm lapangan fizik dan matematik ttg apa yg kelihatan.digunakan utk menganggarkan waktu-waktu tertentu dan mengkaji beberapa senario yg sudah berlaku. cthnya waktu matahari terbit/terbenam, lintasan komet dll. astronomy is said to be the study of heavens..maksudnya yg alami dan natural.
astrologi pulak selalunya dikaitkan dgn sesuatu ramalan yg akan menimpa seseorang individu atau pon kaum based on the sun, birth dates dll..ahli astrologi menyatakan kuasa2 tertentu boleh mempengaruhi keadaan dan nasib seseorang.

see the differences between those two?

dari Ibnu Rajab," diperbolehkan dlm mempelajari ilmu peredaran binang(astronomi) dan bukan ilmu pengaruh (astrologi) kerana hal itu merupakan suatu bentuk kebatilan dan keharaman baik sedikit mahupun banyak"

so.....jom kita sama2 mengelakkan dr main game2 seumpama ni dlm fb..or dlm mane2 pon..jauhi tukang tilik..dekati Pencipta..biarpon kita cuma main tanpa mempercayai nya,lama2 kita akan mula berpandukan hasil tilik tu slps berulang kali berlaku kebetulan..cegah sebelum terlambat..

Genggamlah AL-Quran, Sanjunglah As-Sunnah..(~_^)

sweet note : my class is over..lepas ni mmg takde la zaman kuliah lg..kalo sambung phd pon takde ke clas mcm skg lg kan..thank you Allah~~

No comments: